Het grote sollicitatiedossier

Om jullie volop voor te bereiden op het sollicitatiegesprek, hebben wij het grote sollicitatiedossier opgesteld. Hierbij zullen jullie, in verschillende stappen, kennis maken met hoe een sollicitatie in zijn werk gaat, welke vragen er gesteld worden, hoe je je juist moet kleden, …

Online check

Je kent het wel: je bent uitgeweest en de dag erna zie je allemaal dronken, zotte foto’s op sociale media verschijnen. Je vergelijkt je werkgever het best met big brother. He’s everywhere! Een online check gebeurt vaker en vaker. Het is een standaardprocedure, vooral wanneer je cv niet helemaal duidelijk is. Wanneer ze niet kunnen kiezen tussen jou en een andere kandidate, vallen ze ook terug op de sociale media. Ik denk hier aan Facebook, Instagram, Twitter, … We kunnen dus niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om sommige dingen achterwege te laten op sociale media. Je wil daar tenslotte toch niet op afgerekend worden?!

Tip: zorg ervoor dat alle info die op je CV staat, matcht met de informatie die je op je sociale media zet!

De ideale online you

  • Géén foto’s die afbreuk doen aan je imago: te bloot, dronken, …
  • Stel je privacyinstellingen in, zodat wanneer iemand jou tagt in een foto, je deze foto zelf moet goedkeuren of afkeuren.
  • Je eigen mening geven mag, maar let op met het uiten van politieke voorkeuren, racisme en discriminatie.
  • Het is geen officiële bedoening, maar let op met grammatica- en spelfouten. Dit geeft een volledig verkeerde indruk en is echt een NO GO in je latere werksituatie!
  • Vroeger was je waarschijnlijk nogal snel met de like-button. Ga eens na welke pagina’s je al geliket hebt en dislike wanneer deze pagina’s te extreme overtuigingen bevatten.

De vacature

Interimkantoren zijn ideaal om je aan een job te helpen. Je kan hen laten wat voor iets je zoekt en vanaf ze een vacature gevonden hebben die overeenstemt met jou wensen, zullen ze je contacteren. Duurt dit iets te lang? Zoek dan zelf naar vacatures op de websites van Konterim, Synergie, … Je kan je ook inschrijven op websites zoals Stepstone, Jobat, Vacature en VDAB. Je maakt er een profiel aan en zorgt ervoor dat je dagelijks of wekelijks een update krijgt van de openstaande vacatures.

Een andere mogelijkheid is dat je spontaan gaat solliciteren. Je gaat de winkel binnen, met CV en eventuele motivatiebrief, en legt uit dat je graag bij hen wilt werken en waarom. Je CV en motivatiebrief laat je achter. Zo kunnen ze je nog steeds contacteren wanneer er een vacature vrijkomt, als er op die moment niks open staat.

Je online visitekaartje

Beter bekend als LinkedIn. Je kan het eigenlijk vergelijken met een online CV. LinkedIn bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder worden de belangrijkste opgelijst:

  1. Profielfoto: het is een soort eerste indruk. Deze regel is een beetje hetzelfde als bij Facebook. Kies een duidelijke, professionele profielfoto waar je sympathiek en optimistisch op oogt.
  1. Omschrijving: hier kan je verschillende richtingen mee uit. Je kan er een motto op plaatsen die jou echt goed omschrijft. Anders, schrijf je daar een korte samenvatting van wie je bent en waarnaar je op zoek bent. 3 kernwoorden die hier belangrijk zijn: beknopt, gevat en overzichtelijk
  1. Onderschrijvingen: Je hebt de mogelijkheid om verschillende vaardigheden toe te voegen aan je profiel. Andere mensen, kunnen jou dan onderschrijven voor deze vaardigheid. Dit is een goed hulpmiddel om indruk te maken op je toekomstige werkgever.

Tip: begin met 1 vaardigheid, zodat deze sneller aanbevolen wordt, vanaf je een paar aanbevelingen hebt, kan je een nieuwe vaardigheid toevoegen. Dit komt professioneler over dan wanneer je 10 vaardigheden post en voor geen enkele aanbevolen bent.

  1. Achtergrond: wat kan je hier terugvinden? Je huidige/vorige werkervaringen, je opleiding, je talen en je vaardigheden. Hier is het belangrijk om zo compleet mogelijk te zijn. Het is bijvoorbeeld niet voldoende om te schrijven ‘Hostess’. Je schrijft ook wanneer je deze job hebt uitgevoerd en in welk bedrijf. Hetzelfde geldt voor je opleiding. Je vernoemt je school, opleiding en periode waarin je studeert.
  1. Connecties: is een ander woord voor je netwerk. Omdat je in het begin nog geen connecties hebt en het dus moeilijk is om op die manier een netwerk op te bouwen. Begin je best met de contacten te synchroniseren met je emailadres. Op die manier heb je al een basisnetwerk. Jouw eigen netwerk wordt eerstegraads genoemd. De tweede graad is het netwerk van jouw contacten. Het voordeel van LinkedIn is dat je precies ziet wie de verbindende schakel is tussen jou en je potentiële klant of opdrachtgever. Een connectie met deze persoon doet kans groeien dat je ook werkelijk een afspraak met iemand kunt maken. Maw: Limiteer je niet enkel op mensen die je kent!

Weetje: President Obama is op maar vijf connecties van ons verwijderd.

  1. Groepen: LinkedIn is zoveel meer dan enkel een CV. Door lid te worden van groepen binnen je sector, krijg je meer dynamiek in je LinkedIn. Je kan posts liken of er zelf een posten.

Het vijfsterren-CV

Een CV bestaat uit verschillende rubrieken:

Persoonlijke gegevens
Om te beginnen plaats je al je contactgegevens bij elkaar. Je naam, adres, telefoonnummer en emailadres zijn het belangrijkste. Je geboortedatum en –plaats, nationaliteit en geslacht horen hier ook thuis.

Studies 
Je kan je CV best in omgekeerde chronologische volgorde opstellen. Geef eerst de naam van je studie en dan pas de naam van de onderwijsinstelling en de datum. Ook een studie die je niet hebt afgemaakt, kan een meerwaarde zijn voor je cv als je in deze richting solliciteert. Let op! Formuleer dit wel op een positieve manier.
Bijvoorbeeld: ‘Bachelor Toerisme – 2 jaar voltooid’ en níet ‘Bachelor Toerisme – geen diploma’.

Opleidingen
Noteer bijkomende opleidingen die je gevolgd hebt en die relevant zijn voor de job waarnaar je solliciteert.

Ervaring
Ook hier is het belangrijk om het in omgekeerde chronologische volgorde te zetten. Zo ziet je werkgever direct wat je meest recente ervaring is en of die aansluit bij de functie.
Lijst je ervaring op. Dit kan gaan over vakantiejobs, weekendwerk, maar ook over stages, vrijwilligerswerk…

    • ​Eerst vermeld je je functie, dan pas het bedrijf en de periode. Taken omschrijf je enkel wanneer ze relevant zijn.
    • Je wil je werkgever niet de indruk geven dat je geen jobs kan houden. Dus wanneer je al veel jobs gedaan hebt, probeer dan gelijkaardige ervaringen te clusteren.
    • Heb je nog geen werkervaring? Geen nood. Focus je op ervaring die je opdeed tijdens je studies: je stages, eindwerk, een project, studentenjobs, vrijwilligerswerk…

Talenkennis
Lijst de verschillende talen die jij beheerst op. Geef daarna het niveau van je kennis aan (noties, basiskennis, goede kennis, heel goede kennis, moedertaal).

Optie: Je kan je talenkennis ook opdelen in begrijpen – spreken – schrijven. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je beter Duits spreekt dan dat je het schrijft, of dat je Frans heel goed begrijpt, maar niet zo vlot spreekt.

Computerkennis
Vermeld duidelijk met welke specifieke programma’s of toepassingen je kan werken. (Excel, PowerPoint, Outlook, Word, InDesign, …

Vaardigheden

    • Pas je vaardigheden aan aan de vacture waarnaar je solliciteert.
    • Onderbouw ze met concrete voorbeelden en feiten. Bvb een verkoper die de competentie ‘klantgericht zijn’ toelicht: “Een tijdje geleden kwam een klant naar mij toe met een klacht. In plaats van een lang gezicht te trekken, luisterde ik naar zijn klacht, benadrukte ik dat ik snapte waarom hij klaagde en deed ik er alles aan om de klant zo goed mogelijk te helpen zodat hij naar buiten ging met een lach op zijn gezicht.”

Hobby’s
Vermeld deze enkel als ze relevant zijn voor de job.

Bijkomende informatie
Plaats hier alle overige informatie die nog belangrijk of interessant kan zijn voor je sollicitatie.

    • Rijbewijs
      Plaats hier of je een rijbewijs hebt en over een eigen wagen beschikt
    • Wanneer kan ik starten

Hieronder vind je een voorbeeld van een goed CV.

http://www.brief-cv.nl/public/images/cv-voorbeeld-3.jpg

Tips and tricks

  • Voeg een foto toe die sympathiek overkomt
  • Gebruik lettertypes en kleuren die aangenaam leesbaar zijn
  • Wanneer je veel informatie hebt, probeer dan niet alles op 1 pagina te proppen. Het is overzichtelijker om een CV te maken van 2 pagina’s.
  • Zorg dat je je CV up-to-date houdt.
  • Gebruik referenties
  • Schrap overbodige of irrelevante uitleg
  • Wanneer je je verwezenlijkingen opsomt, probeer dan samen te vatten wat je er uit geleerd hebt
  • Blijf zo objectief mogelijk

De motivatiebrief

In een motivatiebrief geef je aan waarom je ergens voor in aanmerking denkt te komen en wat je beweegredenen zijn om dat te willen. Het is niet noodzakelijk wanneer je solliciteert voor een studentenjob. Het is wel een mogelijkheid om je te onderscheiden van een andere kandidaat en kan je werkgever over de streep trekken om voor jou te kiezen. Hieronder kan je 10 tips terugvinden die sollicitatie-expert Jan Bruwier heeft gegeven in Flair.

  1. Pas je motivatiebrief bij elke sollicitatie aan op basis van de inhoud van de job en welke skills die vereisen.
  2. Jouw missie: de lezer van de brief overtuigen dat jij de geknipte persoon bent voor die specifieke job in dat bedrijf. Toon dat je het bedrijf kent.
  3. Vergeet niet specifiek te verwijzen naar de vacature, want het bedrijf kan wel eens meerdere vacatures hebben.
  4. Is jouw sollicitatie spontaan? Maak dat dan ook duidelijk.
  5. Verwijs enkel naar ervaringen, skills en motivatie die van toepassing zijn voor die functie. Over je passie voor bloemen beginnen houdt niet veel steek bij een vacature voor een job als verpleegkundige.
  6. Formeel wint doorgaans van familiair. ‘Hi’ is een aanspreking waardoor je brief stante pede in de vuilbak belandt. Begin met ‘beste’ of ‘geachte’ (gevolgd door ‘mevrouw’ of ‘meneer’ en de familienaam). Afsluiten doe je even formeel, maar hou het geheel heel vlot en to the point. Dit is geen wetenschappelijk document.
  7. Haal je brief liever een keer te veel dan te weinig door de grammatica- en spellingscheck.
  8. Wees nooit ofte never negatief. Schrijf niet over de slechte sfeer in je huidige job. Praat wel over hoeveel zin je hebt in de nieuwe functie.
  9. Hoe het kort en krachtig. Eén A4-blad is ruim voldoende. Een motivatie in je mail kan, maar doorgaans is een brief in bijlage nog overzichtelijker.
  10. Het doel? Uitgenodigd worden op een gesprek. Afsluiten kan met een zin als ‘Heel graag licht ik mijn motivatie toe tijdens een persoonlijk gesprek’.

 

Voorbeeld motivatiebrief

Mark Timmerman
Dr. Benthemstraat 12
7514 CM Enschede

Menzis hoofdkantoor
T.a.v de heer Nauting
Lawickse Allee 30
6709 DZ Wageningen

Enschede, 3 november 2012

Betreft: Motivatiebrief functie productmanager

 

Geachte heer Nauting,

Ik heb uw advertentie voor productmanager op NationaleVacaturebank.nl met grote interesse gelezen. Via deze motivatiebrief solliciteer ik graag naar deze functie.  

Afgelopen september heb ik mijn studie commerciële economie met succes afgerond. Tijdens de studie heb ik een half jaar stage gelopen op de marketingafdeling van Univé. Hier heb ik veelvuldig meegedraaid als productmanager. Ik ben dan ook zeker geen onbekende met de taken en verantwoordelijkheden van een productmanager in uw branche. Voor gedetailleerde informatie over de werkzaamheden verwijs ik u naar mijn cv.

Menzis spreekt mij enorm aan, omdat het bedrijf één van de marktleiders in Nederland is. Daarnaast heeft Menzis een goed imago en staat bekend om haar goede service. 

Ik ben iemand die snel leert, erg gemotiveerd is en zowel zelfstandig als in teamverband kan werken. Ik zou dan ook graag in een persoonlijk gesprek vertellen wat ik voor Menzis zou kunnen betekenen.

 

Met vriendelijke groet,

(Handtekening)

Mark Timmerman

Dress to impress

Vrouwen

Omdat solliciteren al stresserend genoeg is. Helpen wij jullie helpen graag door alle do’s & don’ts op een rijtje te zetten, die volgens de sollicitatiedokter essentieel zijn om een goede indruk achter te laten. Eens je weet wat je wel of niet kan dragen, kan je je beter focussen op de sollicitatie zelf. Hieronder zie je ook 2 voorbeelden van een ideale sollicitatieoutfit voor vrouwen.

Do’s:

  • Pak
  • Nette blouse
  • Panty, geen blote benen
  • Geknipte schone nagels
  • Gematigde make-up en parfum
  • Een aktetas of map meenemen met schrijfgerei
  • Conservatieve schoenen of hakken (dus niet te opvallend)
  • Doe je een rok aan? Zorg dat deze lang genoeg zodat je comfortabel kunt zitten

Don’ts:

  • Felle kleuren
  • Korte rokjes
  • Diep uitgesneden decolleté
  • Blote buik
  • Veel sieraden, met name die geluid maken zoals armbanden
  • Slordig kapse.
  • Veel make-up
  • Wolk van parfum om je heen
  • Slippers of schoenen met open tenen
  • Aftekening van je ondergoed

Mannen

Ook voor mannen zijn er enkele do’s & don’ts belangrijk voor een sollicitatie. Volgens de sollicitatiedokter zijn deze de belangrijkste:

Do’s:

  • Draag een colbert
  • Donkere sokken
  • Een net, donker en gestreken overhemd
  • Geknipte schone nagels
  • Nette donkere schoenen
  • Een aktetas of map meenemen met schrijfgerij

Don’ts

  • Felle kleuren
  • Witte sportsokken
  • Sneakers / sportschoenen
  • Korte broek
  • Broek met hoogwater, of juist te lang
  • Zware aftershave

Graag geven we ook een kleurenpalet weer, met bijhorende associaties.

Kleurkaart zakelijke herenkleding

Het sollicitatiegesprek

Eerste indruk

Het begin van een sollicitatiegesprek is belangrijker dan je denkt. Je gesprek begint al voor jullie effectief gesproken hebben. Je houding en je eerste woorden geven de interviewer al een idee van wie je bent. Daarom lijsten we hier een paar tips op, die je zullen helpen een goede indruk achter te laten.

Handdruk

De interviewer zal naar jou toekomen. Je staat dan best recht en geeft een stevige handdruk. Wanneer je een losse handdruk geeft, kom je als onzeker over. Een te stevige handdruk (als in handen platknijpen), schrikt af. Het is een kunst om de perfecte middenweg te zoeken, oefening baart kunst!

Professionaliteit

Het is van hoog belang dat je professioneel overkomt. Wanneer je je jas uitdoet, hang hem dan ergens op zodat je er eventjes geen rekening moet houden. Neem niet te veel zakken mee, dit komt als chaotisch over. Een spelletje spelen op je gsm tijdens het wachten aan de receptie? Not done. Neem een magazine, zet je rechtop in je stoel en je zal al veel professioneler overkomen.

Straal energie uit

Wanneer je de interviewer ontmoet, sta je enthousiast recht, maak oogcontact en stel je je zelfzeker voor met een lach. Ook hier is het belangrijk dat je een goede middenweg zoekt. Het is niet de bedoeling als je er als een “patattenzak” bijzit en je naam fluistert, maar je moet ook niet rechtspringen als een kind dat zijn lievelingscadeau krijgt.

Praat op weg naar de interviewruimte

In een groot gebouw moet je misschien nog even stappen naar de ruimte waar het sollicitatiegesprek zal plaatsvinden. Als niemand iets zegt, kan dat lang duren. Daarom kan je gebruik maken van een elevator pitch. Dat is een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Vrij vertaald betekent ‘elevator pitch’ een verkooppraatje-in-de-lift.

Sollicitatiegesprek

Er bestaan talloze lijstjes met vragen die interviewers zullen stellen, dat weten ze zelf ook. Ze zullen dus hun uiterste best doen om een vraag te stellen die niet in deze lijst staat. Daarom is het belangrijk om je ten volle voor te bereiden voor deze vragen. Zoek informatie op over het bedrijf, de job, hun motto, … en wees de meest positieve versie van jezelf!

Volgens sollicitatie-expert Jan Bruwier zijn er 7 klassieke vragen die gesteld worden tijdens een gesprek. Hij lijst, in Flair, per vraag een goed en een slecht antwoord op.

Vraag 1: Vertel eens iets over jezelf

Don’t: gisteren heb ik pasta gekookt. Die was lekker, maar hij ligt nog een beetje op mijn maag
Do: deze vraag heeft vooral als doen om je op je gemak te stellen. Het is je vrijgeleide om van bij antwoord één te tonen hoe enthousiast je bent en waarom jouw ervaring en talenten je tot de geknipte kandidaat maken.

Vraag 2: Waarom solliciteer je voor deze job?

Don’t: Ik ben al lang op zoek en ik dacht dat deze vacature wel oké was
Do: Uit je antwoord en uitstraling moet blijken dat jij die specifieke job wil, in dat specifieke bedrijf, en dat je daar enkele heel goede redenen voor hebt.

Vraag 3: Wat weet je over ons bedrijf?

Don’t: Euuuuuhhh… Jullie hebben mooie gebouwen?
Do: Als je niks zinnigs kan vertellen, is het over and out. Zoek alle info op die je kan vinden, zonder het jaarsverslag van 2014 uit het hoofd te kennen.

Vraag 4: Waarom heb je ontslag genomen bij je vorige werkgever?

Don’t: De sfeer was niet goed, al dat geroddel en die achterklap…
Do: Wees nooit ofte nimmer negatief over vorige werkgevers. Zeg dat je zin had in iets anders. Een nieuwe functie, een nieuw dynamisch bedrijf waar je heel erg in gelooft.

Vraag 5: Wat spreekt je minder aan in deze job?

Don’t: De lange uren. En het kantoor ligt ver van mijn thuis. Ik weet ook nog niet of de collega’s leuk zullen zijn.
Do: Dit is een moeilijke vraag waar geen pasklaar antwoord op bestaat. Weet je niet wat je minder aanspreekt omdat je de job nog niet gedaan hebt, zeg het dan eerlijk. Heb je wel ervaring en besef je dat een bepaalde taak je minder ligt, zeg dan hoe je dat hebt opgelost in het verleden, zodat je toch goed presteerde.

Vraag 6: Wat verwacht je qua salaris?

Don’t: Het dubbele van mijn vorige job.
Do: In een sollicitatiegesprek moet je zo eerlijk mogelijk zijn, op een elegante manier. Overschat noch onderschat jezelf. Zoek op voorhand online wat de loonschalen zijn voor de sector in combinatie met jouw ervaring.

Vraag 7: Heb je nog andere sollicitaties lopen?

Don’t: Dat is privé
Do: Wees eerlijk. Heb je nog andere sollicitaties lopen, dan bewijst dat enkel dat je gemotiveerd en bovendien ook werklustig bent.

 

 

Hoofdzakelijke bron voor deze post: Flair

 

One thought on “Het grote sollicitatiedossier”

Comments are closed.